Vältä kaloriansat suunnittelulla - Ruokapäiväkirja

Vältä kaloriansat suunnittelulla

Treenaat ja syöt terveellisesti, mutta vaaka on jämähtänyt samoihin lukemiin. Kuulostaako tutulta? Syy saattaa löytyä viikonlopuista. Kun suunnittelet syömiset huolellisesti, riski langeta houkutuksiin vapaapäivinä pienenee.

Image

Washingtonin yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa toimiva Susan B. Racette on tutkimuksissaan havainnut, että ihmiset nauttivat eniten energiaa viikonloppuisin. Tutkimuksessa seurattiin 48 aikuista koehenkilöä, joista yksi ryhmä karsi kalorien saantia, yksi ryhmä harrasti enemmän liikuntaa ja verrokkiryhmä ei muuttanut tottumuksiaan.

Energiansaanti huipussaan lauantaisin

Koehenkilöt pitivät tutkimusjaksolla ruokapäiväkirjaa, käyttivät askelmittaria ja kävivät säännöllisesti punnittavana. Kävi ilmi, että jopa 36 % viikon energiamäärästä oli peräisin lauantaina nautitusta rasvasta.

Ylimääräisen energian saamisen voi välttää suunnittelemalla. Suunnitelmallisuudella pystyy torjumaan grillimakkarat, lasten urheilutapahtuman puffetin, shoppailun välikahvit ja jäätelökioskin antimet. Lisäksi terveellisiä välipaloja kannattaa pitää mukana aina liikkeellä ollessaan.

>>Tässä on viisi terveellistä eväspakettia.



Tiedätkö, mitä syöt?

Koehenkilöt eivät välttämättä itse olleet tietoisia siitä, että heidän energiansaantinsa kasvoi valtavasti viikonloppuna.

Jos haluaa laihtua tai pitää painonsa kurissa, on tärkeää olla selvillä siitä, mitä syö. Silloin energiansaati pysyy paremmin aisoissa.

>> Selvitä oma energiantarpeesi Fooddiary.fissä.



Elisa N. Caeli • 31.5.2016

MIKÄ RUOKAPÄIVÄKIRJA ON?

Ruokapäiväkirja on henkilökohtainen painonhallintavälineesi. Sinä asetat itsellesi painotavoitteen, ja Ruokapäiväkirja auttaa sinua pitämään kirjaa päivittäisestä energiansaannistasi. Sinä kirjaat Ruokapäiväkirjaan, mitä olet syönyt, ja ohjelma vertaa energiansaantiasi painotavoitteesi mukaiseen energiantarpeeseesi ja seuraa onko painokehityksesi tavoitteen mukainen. Sinä kirjaat vain syömisesi!

AINA AJAN TASALLA!

Ruokapäiväkirja päivittää energiatasetta sitä mukaa kun kirjaat, mitä olet syönyt. Kerrot vain ohjelmalle, mitä olet syönyt, ja se laskee kilokalorit puolestasi.