Näin Ruokapäiväkirja toimii - Ruokapäiväkirja

Näin Ruokapäiväkirja toimii


Näin otat Ruokapäiväkirjan käyttöön ja pian saat painosi hallintaan!

1. Valitse painotavoitteesi.
2. Kirjaa syömisesi – järjestelmä laskee kalorit.
3. Kun et ylitä suositusmääriä, kilot karisevat tavoitepäivämäärään mennessä.

Periaate on yksinkertainen. Voit syödä mitä haluat, kunhan et ylitä päivän energiansaantisuositusta. Ruokapäiväkirja laskee kirjaustesi kalorit ja kertoo, paljonko voit vielä syödä. Ruokapäiväkirjasta löydät myös ruoka-aine-ehdotuksia ja reseptejä.

1. Näin asetat tavoitteen

Kun kirjaudut ensimmäistä kertaa Ruokapäiväkirjaan, kirjaa omat tietosi ja aseta itsellesi painotavoite.
Omiin tietoihisi kirjaat, kuinka aktiivinen olet työ- ja vapaa-aikanasi. Yleinen aktiivisuustaso vaikuttaa päivittäiseen energiamäärään, mutta treenejä ei lasketa aktiivisuustasoon, ne kirjataan erikseen.
Valitse paljonko haluat laihtua. Voit myös valita nollatason.
Ruokapäiväkirja tarjoaa oletusarvoisesti ½ kilon painonpudotusta viikossa. Voit halutessasi muuttaa ohjelman tarjoamaa aikaa.
Ruokapäiväkirja tarjoaa terveellistä tasoa eikä suostu mahdottomiin tai järjettömiin tavoitteisiin.
Kun olet asettanut paino- ja aikatavoitteen, Ruokapäiväkirja laskee sinulle päivittäisen energiankulutuksen, jolla pääset painotavoitteeseesi tavoiteajassa, kun noudatat annettuja energiarajoja.
Jos välillä lipeät tavoitteestasi tai keskeytät tietojen kirjaamisen, voit taas uudelleen aloitettuasi poistaa vanhan tavoitteesi ja asettaa uuden.

 

2. Kirjaa päivän syömiset

Kun kirjaudut Ruokapäiväkirjaan, kyseisen päivän kalenteritiedot avautuvat automaattisesti.
Syödyn kirjaaminen on helppoa. Valitse kirjattavan aterian tyyppi: aamiainen, lounas, päivällinen tai välipala. Kirjoita hakukenttään ruokalajin nimi tai aterian ainekset yksi kerrallaan ja tallenna lopuksi ateria. Tarjolla ovat kaikki Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ravitsemusyksikön Fineli-elintarviketietokannan elintarvikkeet ravitsemustietoineen. Jos elintarviketta ei ole tietokannassa, voit lisätä sen itse, kunhan tiedät sen energiasisällön. Ruokapäiväkirja laskee elintarvikkeiden ja aterioiden energiamäärät yhteen ja pitää silmällä, ylittyykö tavoitettasi vastaava energiamääräsuositus.
Fineli-tietokanta sisältää n. 3400 elintarvikkeen ja ruoan tiedot. Jos haluat lisätä Ruokapäiväkirjaan sellaisen suosikkituotteen tiedot, joita Fineli ei tunne, voit lisätä sen itse. Lisää elintarvike ja kirjaa sen tiedot 100 grammaa kohti pakkauksen tuoteselosteesta.
Voit myös lisätä omia ruokaohjeitasi.
Elintarvikkeiden ja ruokien määrän voi valita haluamallaan tavalla: esimerkiksi annoksina, viipaleina, deseinä tai grammoina sen mukaan, mikä itseäsi miellyttää.

3. Paino hallinnassa!

Kun pysyt Ruokapäiväkirjan suositusrajoissa, painosi putoaa. Jos noudatat Ruokapäiväkirjan suositusvauhtia, et välttämättä edes tunne laihduttavasi. Voit syödä suosikkiruokiasi, kunhan jätät jotain ylimääräistä vähemmälle, ettei suositus ylity. Kun kirjaat syömisesi, huomaat samalla onko ruokailutottumuksissasi kohentamista. Ruokapäiväkirja laskee kirjauksistasi, mistä ravintoaineista syömiesi elintarvikkeiden ja aterioiden energia muodostuu Ruokapäiväkirja näyttää sekä yksittäisen aterian ravintosisällön ympyräkaaviona että päivän aterioiden energiataseen pylväinä. Päivän energiataseesta näet vastaavatko ruokatottumuksesi suosituksia.

Ruokapäiväkirjaan kirjataan myös harrastettu liikunta. Normaalin aktiivisuuden lisäksi kirjaan treenit, ja Ruokapäiväkirja laskee liikkumalla kulutetut kalori hyväksesi päivän energiansaantisuositukseen. Jos harrastat jotakin liikuntaa täysin säännöllisesti joka päivä (esimerkiksi kolme tuntia koiranulkoilutusta päivässä), pääset vähemmillä kirjauksilla, kun muutat aktiviteettitasoasi tavoitteen asettamisen yhteydessä. Jos taas esimerkiksi käyt lenkillä tai zumbassa säännöllisesti muttet joka päivä, kirjaa treenit treenipäiville, ja ne kompensoidaan päivän energiasaldossa. Kun kirjaat treenin, valitse liikunnan laji valikoimasta tai valitse Muut ja kirjaa itse energiankulutus. Kun kirjaat treenin keston tai kilometrit, Ruokapäiväkirja laskee automaattisesti treenin energiakulutuksen ”Viikosta viikkoon”-kohtaan kirjaamiesi tietojen perusteella.

Lisäksi

  • Ruokapäiväkirjasta voit lukea Ruokapäiväkirjan omia ja Kuntoplussan artikkeleita.
  • Voit poimia tarjolle tulevista Kuntoplussan ja käyttäjien omista ruokaohjeista suosikkisi ”Omaan ruokakoriin”, josta saat ne helposti käyttöösi sekä ruuan valmistukseen että syömisten kirjauksiin
  • Palveluun lisätään jatkuvasti uusia artikkeleita ja uusia ohjeita.

MIKÄ RUOKAPÄIVÄKIRJA ON?

Ruokapäiväkirja on henkilökohtainen painonhallintavälineesi. Sinä asetat itsellesi painotavoitteen, ja Ruokapäiväkirja auttaa sinua pitämään kirjaa päivittäisestä energiansaannistasi. Sinä kirjaat Ruokapäiväkirjaan, mitä olet syönyt, ja ohjelma vertaa energiansaantiasi painotavoitteesi mukaiseen energiantarpeeseesi ja seuraa onko painokehityksesi tavoitteen mukainen. Sinä kirjaat vain syömisesi!

AINA AJAN TASALLA!

Ruokapäiväkirja päivittää energiatasetta sitä mukaa kun kirjaat, mitä olet syönyt. Kerrot vain ohjelmalle, mitä olet syönyt, ja se laskee kilokalorit puolestasi.